Co to jest reklama behawioralna? Jak działa? Jak usunąć swoje dane i zabezpieczyć się przed śledzeniem?
Masz wrażenie, że ktoś Cię śledzi lub podsłuchuje, ponieważ od pewnego czasu w każdym zakątku internetu otrzymujesz informacje o promocji butów, o których od dawna marzysz? Spokojnie, to żadne magiczne sztuczki, a jedynie zasada działania reklamy behawioralnej. Dzięki niej firmy wiedzą, czego szukasz i w jakiej formie Ci to podać, byś na pewno skusił się na zakup.
Czym jest reklama behawioralna?
Reklama behawioralna to technika stosowana przez producentów lub usługodawców internetowych do prezentowania treści kierowanych do konsumentów poprzez zbieranie informacji o ich zachowaniu.
Można użyć kilku zmiennych, takich jak:
- zakładki przeglądane na stronie internetowej,
- czas spędzony na stronie,
- kliknięcia wykonane,
- odnowa wizyty,
- ogólna interakcja z witryną.
Wyobraź sobie sytuację, kiedy szukasz w internecie najlepszego czajnika – chcesz go kupić, ale nie wiesz, jaki model będzie najodpowiedniejszy. Czytasz różne artykuły a następnie przeglądasz sklepy internetowe i porównywarki cen. Po pewnym czasie zaczynasz przeglądać Facebooka i swoje ulubione strony WWW. Co na nich widzisz? Reklamy czajników! Właśnie tak działa reklama behawioralna.
Dlaczego reklamy behawioralne są tak popularne? Według badań przeprowadzonych przez Network Advertising Initiative we współpracy z 12 sieciami reklamowymi, reklamy ukierunkowane na podstawie zachowania użytkowników zainteresowały aż 6,8% osób. Dla porównania tradycyjne formy promowania się (takie jak np. banery) mają skuteczność mniejszą niż 1,5%.
Jak działa reklama behawioralna?
Wiele platform działa poprzez „ciasteczka”, czyli pliki zapisywane na dysku twardym, które są generowane w momencie odwiedzania danej strony. Jednak w przypadku reklamy behawioralnej najważniejsze są sieci reklamowe, które mają do dyspozycji większą grupę konsumentów. Będąc w stanie obsługiwać różne witryny, mogą z łatwością dzielić użytkowników na poszczególne grupy, którym następnie prezentuje się odpowiednie treści.
Pierwszym krokiem w dostarczaniu reklam behawioralnych jest sprawdzenie, kim są dane osoby i co robią one w internecie. Śledzenie odnosi się do procesu zbierania i przetwarzania danych, natomiast kierowanie oznacza wykorzystywanie tych informacji do oferowania spersonalizowanych rozwiązań lub reklam.
Do zrozumienia tego, jak przebiega cały proces, warto jest zaznajomić się ze znaczeniem kilku terminów:
1. Żądanie HTTP
Przesyła informacje o kliencie do firmy obsługującej reklamy. Użytkownik jest identyfikowany za pomocą pliku cookie, w którym przechowywane są unikatowe dane. Ponadto łączenie żądań HTTP z ciągami User Agent może prowadzić do jeszcze dokładniejszego określenia użytkownika.
Flash umożliwia reklamodawcom umieszczanie ciasteczek z możliwością przechowywania informacji o kliencie. Mogą one obejmować preferowane ustawienia głośności lub nawet unikalne identyfikatory. Jedną z najważniejszych zalet ciasteczek jest to, że zapisują się poza przeglądarką. Podczas gdy standardowe pliki cookie HTML przechowują 4 KB danych, cookie Flash mogą pomieścić 100 KB.
3. Etagi
Są funkcją pamięci podręcznej przeglądarki. Zapisuje się ona w pamięci wcześniej odwiedzanej strony internetowej. Tej z kolei reklamodawcy używają do przechowywania unikalnych identyfikatorów odnoszących się do użytkownika. E-tagi są trudne do usunięcia, ponieważ modyfikowanie pamięci podręcznej spowalnia lub uniemożliwia działanie przeglądarki.
4. HTML5
Korzysta z pliku cookie o nazwie lokalnej pamięci HTML5. Nawet jeśli użytkownik zamknie przeglądarkę, plik cookie będzie działał, dopóki nie zostanie ręcznie usunięty. W porównaniu do swoich poprzedników mogą przechowywać nawet do 5 MB danych.
To w wielkim skrócie połączenie wszystkich powyższych funkcji, które pozwala na jeszcze dokładniejsze i szybsze dopasowanie reklam do zainteresowań i zachowania danego użytkownika.
Zachowania online, z których korzystają reklamodawcy
Reklamodawcy wykorzystują do tworzenia ukierunkowanych reklam:
- adres IP
- geolokalizację,
- informację o odświeżaniu strony,
Segregowanie odbiorców według miejsca ich zamieszkania to jeden z najbardziej podstawowych sposobów dzielenia osób. Bez tego większość rabatów, zniżek i promocji nie miałaby najmniejszego sensu.
Odświeżanie stron daje reklamodawcom pewność, że osoba jest zainteresowana daną treścią lub produktami. W związku z tym będą oni wyświetlać reklamy o takim kontekście na wszystkich odwiedzanych witrynach.
Znaczenie Twoich danych
Reklama behawioralna często jest uważana za największe zło i naruszanie prywatności. I choć pobieranie danych na temat zachowania w internecie może wydawać się nieetyczne, to jednak trzeba mieć na uwadze fakt, że reklamy są codziennością w mediach i nie da się przed nimi uciec. Dzięki wtyczkom i dodatkom można zmniejszyć ich liczbę, ale uchronienie się przed nimi całkowicie nie jest już możliwe. Dlatego reklamy behawioralne są o tyle dobrą opcją, że prezentują to, co naprawdę mogłoby Cię zainteresować.
Jak usunąć swoje dane?
Pierwszym krokiem, aby usunąć swoje dane sugerujące to, jakie reklamy behawioralne mogą się ukazywać, jest usunięcie plików cookie. W zależności od systemu można to zrobić na kilka sposobów, jednak najprostszym jest wybranie opcji Usuń pliki cookie i pliki tymczasowe w panelu sterowania. Dobrym pomysłem jest również skorzystanie z takich programów jak CClener.
2. Polub tryb incognito
Następnie, jeśli nie chcesz, aby pliki cookie nagromadziły się znowu, warto jest przejść w tryb incognito podczas przeglądania produktów lub usług. Dzięki temu nie zostaniesz przydzielony do żadnej puli użytkowników.
3. Skorzystaj z zewnętrznych narzędzi
Istnieje wiele narzędzi, których możesz użyć do zrozumienia i kontrolowania internetowych reklam. Jeśli zdecydujesz się zrezygnować z tych behawioralnych nadawanych przez konkretną firmę, uniemożliwisz im wykorzystywanie zebranych informacji o Tobie, jednak mogą nadal wyświetlać się ogólne, niespersonalizowane reklamy. Które z tych rozwiązań jest gorsze? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam.
Warto pamiętać też o tym, że cookie nie zawierają żadnych informacji dotyczących Twoich osobistych danych – zapisują tylko to, co, kiedy i jak robiłeś na konkretnej stronie. Jednak poczucie, że jest się śledzonym i nie ma się pełnej kontroli nad tym, jakie fakty zostaną przekazane i kto tak właściwie jest ich odbiorcą, może powodować znaczny dyskomfort.
Chcesz zobaczyć, ile firm Cię profiluje? Sam zobacz na https://www.youronlinechoices.com/pl/twojewybory! Skorzystaj też z narzędzia, aby wyłączyć profilowanie lub zmienić jego ustawienia.
Wszystkie te firmy należą do grona dostawców, którzy współpracując z wydawcami stron internetowych przy zbieraniu i przetwarzaniu informacji dostarczają reklamy behawioralnej. W panelu możesz włączyć lub wyłączyć wszystkie firmy albo zmienić ustawienia dla poszczególnych z nich.
Chcesz wiedzieć więcej o reklamie behawioralnej w Google? Wejdź na oficjalny poradnik i stronę, dzięki której będziesz mógł sam zarządzać swoimi ustawieniami.